کد مطلب:25379
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
گويند: زرتشت پيامبر بود، آيا اين سخن درست است؟
در مورد پيامبري زرتشت اگر چه بين عالمان اسلامي ديدگاههاي متفاوتي وجود دارد، ليكن در مجموع ميتوان گفت كه زرتشت را به عنوان پيامبر آسماني پذيرفتهاند.
توضيح:
شهرستاني يكي از عالمان نامدار اسلامي، در كتاب الملل و النحل مينويسد: به عقيده پيروان مذهب زرتشت براي آنان پيامبراني مبعوث شدهاند. (1) علامه طباطبايي در تفسير الميزان ميگويد: معروف اين است كه زرتشت پيامبر بود و كتابي به نام اوستا داشت كه در زمان سلطه اسكندر بر ايران از بين رفت و بعد در زمان پادشاهان ساساني بازنويسي شد.(2)
در قرآن تنها يك مورد از مجوس (پيروان دين زرتشت) نام برده و در رديف اهل كتاب (يهود و نصار) قرار داده شدهاند.(3)
از پيامبر اسلام(ص) نقل شده است: ان المجوس كان لهم نبي فقتلوه و كتاب احرقوه؛ مجوسيان پيامبر داشتند و آنان وي را كشتند و كتابش را سوزاندند.(4)
شيخ طوسي در كتاب مبسوط در اين باره مينويسد: در دين زرتشت شبهه كتابي بودن وجود دارد.
برخي گفتهاند آنان اهل كتابند كه كتابشان بعداً نسخ و نابود شد و عدهاي ديگر گفتند: آنان اهل كتاب نيستند.(5)
نظر شيخ طوسي در اين باره آن است كه براي زرتشتيان كتاب آسماني وجود دارد و آنان اهل كتابند، ليكن بعداً از اين كتاب محروم شدند.
سپس ميافزايد: اين كه ميگوييم آنان اهل كتابند به اين دليل است كه علماي اهل شيعه همگي بر اين مسئله اتفاق نظر دارند و اخبار شيعه آن را تأييد ميكند.(5)
علامه حلي از عالمان بزرگ شيعه همانند شيخ صدوق، شيخ طوسي، ابوصلاح حلبي، ابن جنيد، سالار و ابن ادريس نام برده و نوشته است كه معتقدند زرتشتيها اهل كتابند. (6) علامه طباطبايي در تفسيرش آنان را اهل كتاب معرفي كرده است.(7)
بنابراين ميتوان گفت كه از منظر اسلام زرتشت پيامبر بود ليكن دينش تحريف شده است.
پينوشتها:
1 - توضيح الملل (ترجمه الملل و النحل)، ح 1، ص 381.
2 - تفسير الميزان، ح14، ص 392.
3 - حج (22)، آيه 17.
4 - شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، ح11، ص 96.
5 - شيخ طوسي، مبسوط، ج 4، ص 210.
6 - علامه حلي، مختلف الشيعه، ج1، ص 333.
7 - علامه طباطبايي، ج14، ص 358.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.